vrijdag 3 december 2010

’Voor de gouden tip loofde ik een etentje in een sterrenrestaurant uit’

1 december 2010 - Bron: F. van Dijck

Je huis verkopen zonder makelaar maar met behulp van internet en social media. ?
Noesjka Klene deed het, Melchior Hovestadt is er druk mee bezig.

‘Ik word regelmatig gebeld door makelaars die mijn huis in hun bestand willen opnemen. Als een van hun argumenten noemen ze dan dat mijn woning op zo’n bord in hun etalage komt te hangen. Welke jongere gaat nog voor zo’n raam staan?!’
Deze ouderwetse kijk van makelaars op de huizenmarkt was voor Melchior Hovestadt een van de redenen om te besluiten de verkoop van zijn huis zelf te regelen. ‘Ik kan zelf praten en foto’s maken, en aandacht zoeken. Bovendien ben ik op de hoogte van alle online opties.

Hovestadt bouwde een eigen website voor zijn te koop staande Utrechtse woning. Vol goede, sprekende foto’s en omgevingsinformatie. ‘Een groot verschil met de wat onpersoonlijke makelaarssites’, vindt de verkoper zelf. ‘Ik stuurde de link rond per mail in mijn netwerk, zette het op Hyves, Linked-In en Twitter. En voor de gouden tip loofde ik een etentje in een sterrenrestaurant uit. Om het te buzzen.’

Noesjka Klene verkocht drie maanden geleden haar woning zonder makelaar. ‘Een traditionele makelaar leek ons te duur, we dachten dat we het zelf wel konden.
Online komen echter steeds meer platforms waar kopers en verkopers van huizen elkaar kunnen vinden zonder tussenkomst van een makelaar. Zo heeft LinkedIn de groep huislink, waar particulieren hun huis in de etalage kunnen zetten. Op Twitter is er Huizentweets waar je je onder aandacht kunt brengen bij huiszoekende ‘tweeps’ in je omgeving.


Maar goed, dat was het deel van het onder de aandacht brengen van de woning. Wat als een koper gevonden is? Lijkt dat deel van de verkoop van een huis ingewikkeld, in de praktijk valt dat volgens Hovestadt en Klene enorm mee. De vraagprijs voor zijn appartement baseerde Hovestadt op eigen onderzoek. ‘In mijn appartementencomplex staan meerdere woningen te koop. Ik keek naar die vraagprijzen, het kadaster en de WOZ-waarde. Ik had laatst een makelaar over de vloer en zijn prijsadvies zat maar 500 euro naast de mijne. Die had ik dus goed ingeschat.’


De periode van onderhandelingen vond Klene wel lastig. ‘Het is moeilijk dat niet vanuit gevoel te doen. Je kunt ook iemand in je omgeving vragen de onderhandelingen te doen.’ Wat betreft het koopcontract zijn er verschillende standaardcontracten die je kunt aanpassen. Enige kennis van zaken is wel essentieel, adviseert Klene: ‘Neem de moeite je in te lezen in alle contracten, documenten en voorwaarden. Op de website van de Vereniging Eigen Huis vonden we veel nuttige informatie, vooral als je lid bent. Wij waren op een gegeven moment bijna expert. De aankoopmakelaar gaf ons een mooi compliment: voor amateur-verkopers kregen we van hem een tien.'

[Ankie Spee-Hegger, gecertificeerd makelaar-taxateur bij Huizenpartner: Ook Huizenpartner zet in op de sociale media. Met Huizenpartner krijgt iedere woning een unieke eigen domeinnaam met Uw eigen DirectRaak™ website. Vanuit deze eigen website kan de woning direct worden doorgestuurd binnen het sociale netwerk.
Bovendien kunt u met ons NVM Comfortpakket rekenen op advies van een van de makelaars. Zowel in het voortraject op het gebied van waarde indicatie kan Huizenpartner u van dienst zijn, als in het onderhandelingstraject, waarbij wij u met raad en daad kunnen bijstaan. Ook begeleiden wij u bij de opstelling van het koopcontract]  

Geen opmerkingen: