donderdag 26 september 2013

De internetmakelaar rukt op

Bron: Hallo Horst aan de Maas

De woningmarkt veert weer op. De maandelijks stijgende verkoopcijfers van het kadaster wijzen dezelfde richting uit. Bij de keuze van een makelaar zijn er vele mogelijkheden. Naast de full-service makelaar zijn er steeds meer zogenaamde internetmakelaars. We bekijken wat de verschillen zijn met de full-service makelaar, naast de lagere kosten.

Er zijn in Nederland diverse zogenaamde internetmakelaars actief. Makelaarsland.nl, Digimakelaars.nl, Wonex.nl en in onze eigen gemeente het landelijk opererende Huizenpartner.nl. Kenmerk van de internetmakelaars is dat ze de consument een actieve rol geven in de verkoop van hun eigen woning.
Voordeel van een rondleiding door de eigenaren is dat niemand de woning en de buurt beter kent dan zijzelf. Immers de woonbuurt is nog steeds het nummer één criterium waarop wordt gekocht.


Bovendien kun je als eigenaar flexibeler en directer de bezichtigingen plannen, die meer in het weekend en avond plaatsvinden. Zo heb jij zelf in de hand wanneer je huis er tip-top uit moet zien en niet de makelaar. Marwin Dekkers van Huizenpartner zegt hierover: “Vergelijk het met het kopen van een gebruikte auto. Van wie zou jij liever kopen? Van een handelaar of direct van een particulier? Velen zullen aangeven: de laatste, dat geeft je gewoon meer vertrouwen. Maar je moet het wel willen en de tijd hebben, want anders is de full-service makelaar vaak een beter alternatief”.

Ga naar Zonnigewoning.nl

Elke internetmakelaar heeft zijn eigen verkoopaanpak. Die verloopt volgens deze fases: woningopname, promotie, onderhandelingen koopcontractbegeleiding tot definitieve verkoop. Belangrijk onderdeel van het in de verkoop plaatsen van een woning zijn de zogenaamde woningzoeksites. Funda.nl is hier de grootste en belangrijkste van Nederland, met meer dan 96% van al het woningzoekverkeer.  Alleen een NVM-makelaar kan een woning uitgebreid en op hoogste positie op Funda plaatsen.
Makelaarsland hamert op goede foto’s en Huizenpartner kiest een  aanpak waarbij de eigen woning extra opvalt op internet en in het straatbeeld. “Je woning moet elke dag direct te vinden zijn op Google en mond-tot-mond in de buurt” geeft Dekkers aan. “Daar wordt je verkoopsucces bepaalt. Dit doen wij door de woning zijn eigen unieke website te geven, bijvoorbeeld: Te Koop www.zonnigewoning.nl. Dat onthoudt men en valt op.” Door deze unieke promotieaanpak geeft Huizenpartner op haar website aan tot 60% sneller te verkopen dan de traditionele NVM makelaar. We hebben ook in de Gemeente Horst aan de Maas nog alle woningen met succes verkocht op één na, die weer uit de verkoop is genomen. Dit gezin is gaan verbouwen.”  
Door bovenstaande aanpak kan de online makelaar tegen een vast laag tarief vanaf werken zonder opzeg-, verlengings- of advertentiekosten achteraf. Waar de full-service makelaar een percentage vraagt van de verkoopprijs, brengt de online makelaar een tarief in rekening dat onafhankelijk is van de verkoopprijs.  Aan u de keuze.



Geen opmerkingen: