vrijdag 21 oktober 2011

Digitaal je huis verkopen

21 oktober 2011 Bron: Magazine Woon! | Tekst: Carola de Boer
Download in PDF "Digitaal je huis verkopen"


Steeds meer mensen verkopen zelf hun huis, met behulp van gespecialiseerde internetbedrijven. Maar je moet er wel tijd in steken, concludeert het tv-programma Kassa!




De courtage, zeg maar het salaris voor de makelaar, is doorgaans het grote struikelblok voor mensen die hun huis te koop willen aanbieden. Het is vaak een percentage – 1 tot 2 procent van de koopsom – en als het om dure woningen gaat, kan dat bedrag aardig oplopen. Tot duizenden euro’s. Om dat te vermijden, proberen steeds meer mensen hun huis eerst zelf te verkopen. Zonder hulp of met ondersteuning van een internetbedrijf en -makelaar, zoals bijvoorbeeld Huizenpartner.nl. Met hen maak je in een handomdraai een website met een uniek domeinnaam zoals bijvoorbeeld knushuis.nl, prachtiglandhuis.nl of weidsuitzicht.nl. Met een paar foto’s een een pakkende tekst is de site zo klaar. De woning kan zó het net op ,,en is door onze  bemiddeling goed te vinden bij allehuizensites, zoals Funda, Woonplein Limburg, Huisplein, zoekallehuizen en Jaap.nl bijvoorbeeld. Met de laatste gegevens”, zegt Marwin Dekkers, eigenaar van Huizenpartner.nl, gevestigd in Sevenum. ,,Ook is belangrijk dat jouw huisgoed ‘zichtbaar’ is bij Google. Vergeet niet dat dié zoekmachine net zo goed belangrijk is bij  woningzoekenden.”

Eerste indruk
Wie met Huizenpartner.nl in zee gaat, moet dus zelf de foto’s voor de website maken, de tekst schrijven en de rondleidingen geven aan potentiële kopers. Dekkers zorgt ervoor dat het huis op alle zoekmachines te vinden is en een mooi ‘te koop’-bord met je eigen domeinnaam in de voortuin heeft. Pimpt de foto’s en teksten indien nodig, maakt een fraaie digitale brochure, laat een waardebepaling van de woning maken en - afhankelijk van het gekozen servicepakket- verzorgt het koopcontract. Wie tijdens het traject vragen heeft, kan altijd bellen met de verkoopspecialisten en erkende NVM-makelaars, die telefonisch adviezen geven. ,,Op alle  woningzoekmachines staat een korte beschrijving met de verwijzing naar die unieke site. De gelikte foto’s doen de rest. Want geloof me, de eerste indruk is bepalend. En wie slechte foto’s heeft, of rommelige kamers fotografeert, kan waarschijnlijk heel lang wachten op een koper”, vertelt Dekkers. Kosten voor deze internetverkoopservice: 35 euro per maand en afhankelijk van het gekozen verkooppakket: eenmalig 195 of 495 euro.

Zin
Uit een onderzoek naar dit soort internetbedrijven door het tvprogramma Kassa! blijkt dat het zelf verkopen via internet altijd goedkoper is. Echter: je moet er wel zin in hebben en tijd voor maken. Er komt geen makelaar bij je langs, om met jou het huis te bekijken. Alleen voor een waardebepaling. Dat kan een nadeel zijn, erkent ook Dekkers. ,,Je hebt eigenlijk twee groepen mensen die hun huis kwijt willen: de eerste groep bestaat uit relatief jongere mensen en huiseigenaren die al eens eerder hun woning verkocht hebben en bekend zijn met internet en verkoop. Mensen die alles zelf willen doen, tegen een scherpe prijs. De tweede groep wil juist met een ‘echt’ mens kunnen praten aan de keukentafel, alles uit handen geven en er zelf zo min mogelijk tijd mee kwijt zijn.”
 
Verjaardagsfeestje
Tachtig procent van de huizen wordt verkocht in een straal van twintig kilometer rondom de woningzoekende. Opvallen in de straat, mond-tot-mond reclame, lokale bladen, social media, verjaardagsfeestjes en schoolpleinpraatjes zijn dus uitermate belangrijk om het te verkopen huis onder de aandacht te brengen. ,,Wat is dan gemakkelijker om te zeggen: ‘kijk maar eens op liefhuisje.nl of exclusiefappartement.nl. Daar vind je alle informatie’”, vertelt Dekkers.

KADER met reacties van Huizenpartner klanten
Joep Gommans uit Venlo verkocht dit jaar via Huizenpartner.nl twee woningen. Het eerste ging weg binnen vier weken en het andere binnen vier dagen. ,,Ik heb er hele goede ervaringen mee. Maar je hebt dan zelf ook veel invloed op de kwaliteit van je foto’s en kunt tijdens de rondleiding ook veel zelf vertellen.”


Arend-Jan van der Horst uit Eindhoven zag bij makelaars slechte foto’s van de huizen. ‘Dat kan ik zelf beter’ dacht hij. ,,Ik heb alles zelf gedaan, ook rondleidingen gegeven op tijdstippen dat het de potentiële kopers het beste uitkwam. Binnen drie maanden was het huis verkocht en overgedragen. Ik was maar zo’n 300 euro aan kosten kwijt.” Hij verkocht zijn woning wel in 2007.

woensdag 12 oktober 2011

"Door verslechterende markt meer nieuwe verkopers"

12 oktober 2011 Bron: Financieel Dagblad


Er komen nog slechte tijden aan voor de huizenmarkt. Hoewel het kabinet de overdrachtsbelasting heeft verlaagd, blijven kopers terughoudend.
Dit heeft Ger Hukker, de voorzitter van makelaarsvereniging NVM gezegd bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Hukker gaat ervan uit dat de woningmarkt in totaal zeven magere jaren doormaakt. Vooral gebieden met ontvolking ervaren flinke prijsdalingen, terwijl de huisverkopers vast blijven houden aan een té hoge vraagprijs. Makelaars moeten verkopers gaan bewegen om hun vraagprijs te verlagen, anders komt er helemaal geen beweging in de markt, aldus Hukker.


Enthousiasme behoorlijk getemd
De boodschap van NVM is extra zuur, omdat het kabinet onlangs de overdrachtsbelasting verlaagde. In de zomer ontving NVM de verlaging nog met gejuich en sprak de makelaarsvereniging zelfs de verwachting uit dat door de maatregel 10% meer huizen zouden worden verkocht. Maar één kwartaal later is het enthousiasme behoorlijk getemd. In de afgelopen drie maanden nam het aantal transacties met slechts 4% toe. NVM wijt dat aan het fors gedaalde consumentenvertrouwen.

Ondertussen hekelt Hukker het werk van banken, en dan vooral van Rabobank. Kredietverstrekkers leveren geen maatwerk. Wie een huis koopt, kan 4,5 keer zijn jaarinkomen als lening krijgen, en daarin maakt het niet uit of het gaat om bijvoorbeeld een jonge academicus die in korte tijd veel meer gaat verdienen. Door de kredietregels zo strikt vast te houden wordt de huizenmarkt onnodig afgeremd, stelt Hukker.

Gesprekken AFM
Banken willen ook meer maatwerken leveren, zegt de Vereniging Nederlandse Banken (NVB) in een reactie. Maar dan moet wel duidelijk zijn hoever banken mogen gaan. Daarvoor volgen er gesprekken met de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

Door alle sombere berichten begint de consument zich anders te gedragen, beweert NVM. Waar de huiseigenaar eerst nog de verkoop van zijn woning uitstelde in afwachting van betere tijden, zetten sommigen nu juist wel hun pand te koop. Nog langer wachten betekent immers een nog grotere waardedaling.

Trek naar steden
Zelf doet de NVM geen voorspelling over hoeveel procent er nog van de woningwaarde af zal gaan. Wel signaleert Hukker duidelijk de trek naar de steden. Dit is vooral in Groningen te zien. Daar doet de stad het prima terwijl een paar kilometer buiten de stadsgrenzen de situatie veel slechter is. Vooral in provincie Friesland is de verkoop minimaal en dalen de prijzen fors.

'Hetzelfde zien we in Duitsland, in Frankrijk, in Turkije', zegt Hukker. 'Mensen trekken naar die plekken waar er werkgelegenheid is. Het kan zo zijn dat de prijzen in de krimpgebieden met 15% zakken, terwijl ze in Amsterdam maar met 2% dalen.'

[Ankie Spee-Hegger,
Dus opvallend onderscheiden van jouw woning t.o.v. de rest van het ruime aanbod wordt steeds belangrijker. Dat is nu net onze rol als Huizenpartner.]

woensdag 5 oktober 2011

Gevelreiniging en vervanging van voegwerk zijn een gevaar voor de gevel

27 september 2011 Bron: NVM

Op veel plekken wordt hard gewerkt wordt aan het opknappen van allerhande gevels. Hierbij worden regelmatig ook de gevels gereinigd, omdat men het aanwezige patina als negatief ervaart. Vaak gaat men ook over tot een volledige vervanging van het voegwerk, dat meestal nog in goede conditie is. De gevels tonen weer fris en kunnen, althans, zo denkt men, er weer lange tijd tegen aan.


 
Helaas heeft deze onnodige poetswoede een duidelijke keerzijde. Bij vrijwel alle gekozen gevelreinigingsmethoden kan (ernstige) schade aan de behandelde gevels ontstaan. Reiniging kan een gevel mechanisch of chemisch beschadigen waardoor afzanding, verpoedering, schilfering en afbrokkeling van stenen kan optreden. Deze problemen ontstaan voornamelijk doordat de bakhuid van de bakstenen kapot gaat, wat betekent dat weer en wind sneller invloed krijgen op de stenen.

Belangrijk om te constateren is dat wat voor de ene gevel en/of materiaal een geschikte reinigingsmethode is, een andere gevel of materiaal ernstig kan beschadigen. Het is daarom niet mogelijk om een uniforme reinigingsmethode aan te geven.



Deze stenen ogen mooi schoon, maar er is ook duidelijk schade zichtbaar. De bakhuid van de stenen is op veel plaatsen aangetast, waardoor weer en wind snel schade kunnen aanrichten.



Voegwerk

Gelijktijdig met het reinigen vervangt men steeds vaker het complete voegwerk, zelfs als dit nog (grotendeels) in goede conditie is. Dit resulteert vaak in onnodige schade aan gevels. Zo gebruiken veel gevelbedrijven te grove middelen om de voegen uit te slijpen, hierdoor lopen de stenen schade op. De moderne voeg is veelal ook niet goed verenigbaar met het oudere metselwerk. Veel bedrijven passen de samenstelling van de nieuwe voeg namelijk niet aan het oude werk aan, waardoor de voeg niet voldoende hecht en er eenvoudig schade ontstaat. Om de ontstane (vocht)schade op te vangen wordt na het reinigen en voegen vaak een waterwerende laag, een zogenaamde hydrofobeerlaag, op de gevel aangebracht. Deze doet meestal ook meer kwaad dan goed.

Alleen deskundig bedrijf

Voor een duurzaam vastgoedbeheer is een terughoudende omgang met de genoemde werkzaamheden noodzakelijk. Herstel van het voegwerk kan, wanneer dit nodig is, het beste alleen plaatselijk en met dezelfde materialen als het bestaande werk gebeuren. Mocht gevelreiniging echt gewenst zijn, dan dient altijd een deskundig bedrijf ingeschakeld te worden. Belangrijk is om niet in zee te gaan met het bedrijf dat de goedkoopste offerte heeft, maar om te kiezen voor iemand die heeft bewezen om zonder schade te kunnen reinigen. Helaas kunnen slechts weinig bedrijven dat zeggen.

Een goed bedrijf zal eerst een proefvlak voorleggen, dat een (onafhankelijke) deskundige op schade kan beoordelen. Ook is duidelijk dat de beste reinigers er niet op uit zijn de gevels ‘als nieuw’ te maken, maar juist de ouderdom van een gevel na behandeling zichtbaar laten. Op die manier wordt een aantasting van de baklaag voorkomen. Zie bij twijfel over de gevolgen voor de gevel altijd af van reiniging. Schade door gevelreiniging is namelijk nooit meer volledig te herstellen.

Auteur: Norman Vervat van Erfgoedvereniging Heemschut, Commissie Amsterdam


Voor meer informatie kunt u mailen naar: vervat2000@yahoo.com